Zergatik eta zertarako eraldatu

XXI. mendeko hezkuntza eredua

Hezkuntzaren paradigma errotik aldatu beharra dago, eta gaur egun, gehiengo zabal batek adierazten du hori. Kontua ez da eraldaketa bai ala ez, baizik eta zein norabidetan eta zein sakontasunarekin egin eraldaketa hori.

Anoetako Herri Ikastolan pertsona-eredu jakin bat garatzeko esperientziak eraikitzen ari gara. Horretan, prozesua oso garrantzitsua izaten ari da. Eraldaketa eragiten ari gara, ikastolen arteko lankidetzaren bidez eta Ikastolen Elkartearen aterkipean.

Bestalde, eraldaketak probokatu eta sortu ez ezik, ebaluatu ere egin behar direla uste dugu. Alegia, lortu nahi duguna lortzen ari gara eraldaketa horren bidez? Horrek ematen du sinesgarritasuna, bermea eta hobekuntzarako aukera.

Helene 2040

Beste hezkuntza mota bat amestea, irudikatzea eta hortik aurrera ekintzetara pasatzea, hori da kontua. Eta hori elkarrekin eta danontzako egitea.

Zalantzarik gabe, aro berri batean murgilduta gaude, non aurreko eredu batzuek jada ez duten balio. Errealitatea ikusteari uko egiteak ziklo-aldaketa bat moteldu besterik ez luke egingo. Lehenago edo beranduago, datorren krisialditik bizirik ateratzen diren hezkuntza-erakunde guztietara aldaketarako behar hori iritsiko da. Gugandik zer espero den zalantzan jartzea da kontua. Zer ekarpen egin diezaiekegun ikastola osatzen dutenei, gure inguruari eta gizarteari. Iraunkortasuna eta ongizate kolektiboa ahalbidetuko duen guztia eraikitzeko, eraldatzeko eta ekarpenak egiteko prest dauden herritarrak jasotzea espero duen gizarte bat osatzen dugu.

Mundu zalantzagarri eta aldakor honetan, nahitaez bete behar da gure ikasleak prestatzea kanpora irten eta beren kabuz moldatzeko. Horretarako, hezkuntza-sisteman oinarritutako zenbait ikaskuntza-prozesu birpentsatu behar ditugu, gure ikuspegitik ez baitakigu interpretatzen inguruan gertatzen ari diren eta eraldaketa sakona eskatzen duten aldaketak.

Gure ikasleei egin diezaiekegun ekarpenik garrantzitsuena, galderaz betetako eta bistaratzea kostatzen zaigun etorkizunari begira prestatzeko, beren gaitasun eta dimentsio pertsonalak garatzen laguntzea da, beren bizi-proiektu propioa eraiki dezaten. Ingurune aldakor eta ezustekoetara egokitzeko tresna pertsonalak eman behar dizkiegu.